Przed dwoma miesiącami informowaliśmy, że Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie jeszcze w lutym ogłosił przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych. Tuż przed świętami minął termin składania ofert. Zainteresowanie kontraktem wyraziły dwie firmy – polski Solaris i węgierski Ikarus. Postępowanie wyjaśniające trwało bardzo długo. Ostatecznie wykonawcą został Solaris, bo oferta Ikarusa został odrzucona.
MZK w Tomaszowie w ubiegłym roku pozyskał dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na "Zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z budową infrastruktury ładownia celem unowocześnienia transportu zbiorowego w Tomaszowie Mazowieckim". Planowany całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi 9.471.000 zł, a kwota dofinansowania to 6.058.000 zł.
Po wielu zmianach terminów na składanie ofert dobiegł wreszcie końca przetarg na dostawę e-autobusów. W ostatnim, który wyznaczono na 18 kwietnia, wpłynęły dwie oferty. Najniższą cenę zaproponowała węgierska spółka Electrobus Europe Zrt. z siedzibą w Budapeszcie. Dostawę dwóch ikarusów 120.E wyceniła na 5.750.250 zł. To auta o mocy silnika 350/18kW, 476/245KM z bateriami o pojemności 422 kWh. Konkurentem był Solaris Bus & Coach z siedzibą w Bolechowie-Osiedlu. Polska spółka, ale już z kapitałem hiszpańskim, za dwa elektryczne solarisy dała cenę 7.995.000 zł. Firma zaproponowała model Urbino 12E o mocy silnika TSA, 240 kW, 326,4 KM z bateriami o pojemności 420 kWh.
MZK poinformował, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 7.206.693 zł brutto. Ale na rozstrzygnięcie przetargu musieliśmy długo czekać. Ostatecznie okazało się, że spółka Electrobus Europe Zrt. została wykluczona z postępowania. Jak napisano w uzasadnieniu tej decyzji, oferent nie złożył pełnej dokumentacji. Dalej czytamy, że zamawiający 16 maja przesłał do wykonawcy za pośrednictwem platformy "e-zamówienia" wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych, które potwierdzić miały brak podstaw do wykluczenia i spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Takie dokumenty to informacja z Krajowego Rejestru Karnego oraz informacja banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzająca wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy. Do 27 maja wykonawca nie złożył wymaganych dokumentów. Następnego dnia MZK, jak nakazuje ustawa o zamówieniach publicznych, ponownie wezwał węgierską spółkę do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń, wyznaczając termin na 2 czerwca. Celem tego przepisu jest ograniczenie sytuacji, w których prawidłowa merytorycznie oferta musi być odrzucona z powodu braków lub błędów w złożonych dokumentach. Ikarus jednak nie dotrzymał wskazanego terminu. Wprawdzie złożył wymagane dokumenty, ale już po nim, co równoznaczne jest z ich brakiem.
12 czerwca MZK poinformował, że zwycięzcą przetargu został Solaris Bus & Coach. Na realizację zamówienia będzie miał 38 tygodni. Solaris jest dobrze znany w Tomaszowie. Na liniach komunikacji miejskiej od 2017 roku jeździ 25 hybrydowych autobusów tej marki. W przyszłym roku na ulice naszego miasta wyjadą solarisy elektryczne.
(poż)
Komentarze