Od początku br. droga krajowa nr 48 zaczyna się na węźle Tomaszów-Północ (o czym informuje oznakowanie przy zjeździe z S8). Jednak wielu kierowców ciężarówek nadal jeździ po staremu, czyli przez Ujezdzką.
Przez ostatnie kilkanaście lat apelowaliśmy, żeby zmienić przebieg DK nr 48 w Tomaszowie i tym samym odciążyć północną część miasta od tirów. Wydawało się, że to kwestia szybkiej decyzji administracyjnej. Jednak urzędnicy nie potrafili sobie z tym poradzić przez wiele lat. W końcu jesienią ub.r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przejęła w zarządzanie od powiatu, będący w fatalnym stanie, północny odcinek ul. Warszawskiej (od trasy S8 do skrzyżowania z ul. Wysoką). Szybko położono nową asfaltową nakładkę na jezdni.
Z początkiem 2025 r. oficjalnie został zmieniony przebieg DK nr 48. Teraz zaczyna się na węźle Tomaszów-Północ. To oznacza, że przejęty przed GDDKiA północny odcinek ul. Warszawskiej stał się drogą krajową. O tym informuje oznakowanie przy zjeździe z S8. Ten zabieg miał zmniejszyć ruch ciężarowy w Starzycach. Tymczasem w ostatnich miesiącach tirów nie jest tam wcale mniej. Wielu kierowców nadal jeździ starym śladem DK nr 48 przez Tomaszów. Czyli z trasy S8 zjeżdża na węźle Tomaszów-Centrum, kieruje się na rondo Tuwima, a stamtąd przez ul. Ujezdzką, przejazd kolejowy na ul. Warszawskiej, dopiero dojeżdża do skrzyżowania z ul. Wysoką. Wynika z tego, że albo jeżdżą na pamięć, nie patrząc na oznakowanie, albo nie wiedzą o nowej, szybszej drodze krajowej przez Tomaszów.
Zajrzeliśmy do sieci. Na wielu drogowych stronach internetowych przebieg DK nr 48 wciąż nie został zmieniony, czyli zaczyna się na węźle Tomaszów-Centrum zamiast na węźle Tomaszów-Północ. Nawigacje też mogą kierować jeszcze starą trasą.
Taki porządek drogowy będzie obowiązywał przez najbliższe miesiące. Na początku 2026 r. ma rozpocząć się rozbudowa północnego, 600-metrowego odcinka ul. Warszawskiej (do Wysokiej). Zgodnie z umową podpisaną przez GDDKiA z wykonawcą (Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów ERBEDIM z Piotrkowa Tryb.) na ten cel zostanie przeznaczone 7,6 miliona złotych. Była trasa powiatowa będzie zmodernizowana do standardów drogi krajowej. Jej nośność zaś podniesiona do 11,5 t na oś pojazdu. Poza nową nawierzchnią jezdni powstaną chodniki i ścieżka rowerowa. W ramach inwestycji (będzie realizowana w systemie projektuj i buduj) powstanie nowa kanalizacja deszczowa, oświetlenie, zjazdy do posesji oraz oznakowanie poziome i pionowe. – Na realizację tego zadania przewidziano 21 miesięcy od dnia zawarcia umowy (na projektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i wykonanie rozbudowy – przyp. red.), czyli 25 marca br. Z zastrzeżeniem, że na etapie realizacji prac budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca) – wyjaśnia Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA.
Komentarze