– mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Jeszcze w tym roku ma być gotowy nowy parking przy dworcu. Natomiast do końca przyszłego powstaną nowe perony i tunel na tomaszowskiej stacji.
Tomaszów Maz. jest czwartym co do wielkości (pod względem liczby ludności) miastem w wojewódzkie łódzkim (po Łodzi, Piotrkowie Tryb. i Pabianicach). Przez lata infrastruktura stacji kolejowej w naszym mieście wyglądała znacznie gorzej niż w dużo mniejszych miejscowościach. W ostatnim czasie zaczęło się to zmieniać. Zapadły decyzje o budowie parkingu (dla 88 pojazdów) przy dworcu. Ma być gotowy jeszcze w tym roku.
W 2025 r. rozpocznie się też przebudowa peronów. Kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Mostkol na realizację zdania, które pochłonie 16,1 miliona złotych netto (prawie 20 mln zł brutto). Do końca przyszłego roku tomaszowska stacja zmieni się nie do poznania. Powstaną nowe perony dostosowane do wysokości pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Po modernizacji będą miały odpowiednio 300 i 400 metrów długości. Będą przystosowane również dla osób z niepełnosprawnościami, również dla niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostaną na nich nowe wiaty (o długości 50 i 100 m), ławki oraz gabloty z rozkładem jazdy. Obok peronów ustawione będą stojaki na rowery.
Zostanie zbudowane przejście podziemne. Tunel pod torami będzie wyposażony w pochylnię przy wejściu od strony dworca oraz windę na peron nr 2. Dzięki temu będzie dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, opiekunów z dziećmi w wózkach i podróżnych z ciężkim bagażem.
– Zmieniamy polską kolej. Inwestycja w Tomaszowie Maz. jest doskonałym przykładem naszego zaangażowania w rozwój infrastruktury, nie tylko w dużych aglomeracjach, ale również mniejszych miejscowościach. Nowoczesne perony, bezpieczne przejście podziemne oraz udogodnienia dla podróżnych przyczynią się do wzrostu atrakcyjności kolei wśród mieszkańców w codziennych dojazdach do pracy i szkoły – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
– Dobrze, w końcu coś się zmienia, ale tunel do dwóch, a właściwie do jednego peronu, to chyba trochę przesada – uważa jeden z podróżnych.
Niewykluczone jednak, że już za kilka lat pociągi pasażerskie na stacji w Tomaszowie będą odprawiane również z peronu nr 3. Nasze miasto, położone przy linii kolejowej nr 25, ma być też w przyszłości ważnym punktem na mapie Kolei Dużych Prędkości. Zapowiadane są szybkie połączenia do Warszawy z wykorzystaniem nowego węzła, łączącego linię nr 25 i Centralną Magistralę Kolejową. W planach jest również remont tomaszowskiego dworca, ale najpierw muszą znaleźć się najemcy lokali w budynku. Obiekt przecież nie może stać pusty.
Komentarze