Piątek, 21 marca 2025, Imieniny: Benedykta, Lubomiry, Lubomira

most mW Spale na Pilicy były przeprawy drewniane, betonowe, a nawet promowe. Niebawem kierowcy będą jeździć w tej miejscowości po moście pontonowym. – Będzie to obiekt zastępczy na czas remontu obecnego mostu, który od marca do końca roku zostanie wyłączony z ruchu – wyjaśnia Bogdan Kącki, burmistrz Inowłodza.


Przeprawa na Pilicy w Spale istniała już w czasach carskich. Pierwsza drewniana konstrukcja została zbudowana w 1884 roku i stanowiła część tzw. traktu carskiego, którym podróżowali władcy ze stacji kolejowej w Jeleniu. Drewniany obiekt przetrwał 30 lat. Podczas I wojny światowej wysadziły go wycofujące się ze Spały wojska carskie. Na początku lat 20. XX wieku w Spale funkcjonowała przeprawa promowa, a w 1926 roku zbudowano obiekt drewniany. 10 lat później zastąpiła go żelbetowa konstrukcja na stalowych podporach. Nowoczesny, stylowy most przetrwał tylko do 1939 roku, kiedy wysadzili go polscy saperzy. Niemcy (stacjonowali podczas II wojny światowej w Spale) naprawili zniszczenia, ale w styczniu 1945 roku, wycofując się z tych terenów, częściowo wysadzili konstrukcję.

Obecny most im. generała Tadeusza Buka został odbudowany w 1948 roku i przez prawie 80 lat nie był gruntowanie naprawiany. Od 1989 roku jako zabytek techniki został objęty ochroną konserwatorską.

  • Zaczną remont i zamkną most 

Zabytkowa konstrukcja jest już bardzo zniszczona. Sypią się wąskie chodniki i podstawy barierek oraz ławy. Modernizacja obiektu spadła na barki gminy Inowłódz (został jej przypisany). Samorząd najpierw pozyskał środki na wykonanie projektu, a następnie na sam remont – 3,2 miliona złotych. W przetargu wybrano wykonawcę – firmę z Tczewa, która złożyła ofertę za niespełna 3,5 mln zł. Gmina dołoży więc niewiele do pierwszego etapu remontu mostu.

W ramach tego zadania wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni na długości prawie 150 metrów. Na samym moście, ale również na dojazdach do niego – od skrzyżowania ulicy Hubala z Nadpiliczną do zbiegu z drogą prowadzącą w kierunku Ciebłowic Dużych. Nowa asfaltowa jezdnia ma mieć 3,3 metra szerokości (ruch będzie odbywał się wahadłowo). Po obu jej stronach powstaną opaski chodnikowe o szerokości metra. Zmodernizowane zostaną balustrady, betonowe ławy. Będzie nowe oświetlenie. – Na początek zrobimy całą górę. W drugim etapie prac zajmiemy się już samą konstrukcją – podporami, przyczółkami itd. – wyjaśnia burmistrz.

Na drugą część gmina Inowłódz ma obiecane około 5 milionów złotych z rezerwy rządowej.


Prace przy pierwszym etapie zaczną się na początku marca. Wykonawca ma już przygotowaną nową organizację ruchu na czas remontu. – Nie mam możliwości prowadzenia prac pod ruchem, jezdnia jest zbyt wąska, dlatego na czas modernizacji obiekt zostanie zamknięty dla ruchu. O dokładnym terminie (marcowym) rozpoczęcia prac będziemy informować. Zgodnie z umową prace mają potrwać do listopada, ale mogą się przedłużyć nawet do końca roku – wyjaśnia. B. Kącki.

  • Powstanie zastępcza przeprawa

Zamknięcie mostu oznacza "odcięcie" spalskich osiedli położonych na prawym brzegu Pilicy, ale również ograniczenie dojazdu do tej miejscowości. Droga prowadząca przez Ciebłowice jest ważną alternatywą dla korkującej się trasy krajowej nr 48 szczególnie w okresie letnim. – Nie możemy sobie pozwolić na tak długie zamknięcie przeprawy przez Pilicę i dojazdu do Spały. Podjęliśmy więc rozmowy z Ministerstwem Obrony Narodowej. Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych wypożyczy nam zastępczy most pontonowy na czas remontu – informuje burmistrz Inowłodza.

Konstrukcję złożoną z modułów (podobną do tej, jaka była montowana podczas remontu mostu na Wiśle czy jako obiekt zastępczy w Głuchołazach w czasie ostatniej powodzi) zbudują w Spale żołnierze. – Samo wypożyczenie i montaż obiektu będą nieodpłatne. Po naszej stronie będą tylko koszty związane z przygotowaniem dojazdów i przyczółków – wyjaśnia B. Kącki.

Pontonowa konstrukcja na Pilicy w Spale będzie miała ponad 70 metrów długości. Zostanie zamontowana po lewej stronie obecnego mostu (jadąc od strony Spały). Na pewno będzie atrakcją w najbliższym sezonie turystycznym. Będzie przeznaczona tylko dla pojazdów osobowych. Rzecz jasna również dla pieszych i rowerzystów. (fot. polska-zbrojna.pl)

Pin It





Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Materiały Urzędu Miasta

informacje starostwa powiatowego

TIT - Tomaszowski Informator Tygodniowy
Agencja Wydawnicza PAJ-Press

ul. Długa 82
97-200 Tomaszów Mazowiecki,
tel. 44 724 24 00 wew. 28 (biuro ogłoszeń)
tel. kom. 609-827-357, 724-496-306

WYRÓŻNIONE

Kolejna odsłona cieszących się duży...

37-latek wybrał się na zakupy. W sk...

W konsekwencji opel zamiast na przy...

Motoryzacyjny Dzień Kobiet, który o...

Roboczą część obrad, zwołanych 18 m...

Tomaszowianin Sebastian Zys, znany ...

Pierwszy dzień wiosny ma od wieków ...

Mistrzostwa Powiatu Tomaszowskiego ...

Zygmunt Musiał z Wąwału służy w str...

W bieżącym roku odbywa się już siód...

NAJNOWSZE

Pierwszy dzień wiosny ma od wieków ...

Ogień pojawił się w pustostanie prz...

...a także puzzle i gry planszowe –...

Tomaszowianin Sebastian Zys, znany ...

Motoryzacyjny Dzień Kobiet, który o...

Kolejna odsłona cieszących się duży...

Wspólne powitanie wiosny pod takim ...

W bieżącym roku odbywa się już siód...

"Ruszam tylko na zielonym – tylko t...

Akcja ekologiczna pod tytułowym has...

 

Stan jakości powietrza według Airly
TOMASZÓW MAZOWIECKI