To mogłoby być niejedno dawne polskie miasteczko – XIX-wieczne czy choćby z czasów międzywojnia – w którym obok siebie żyli Polacy oraz Żydzi. Również w naszym regionie.
Na przykład Będków, w którym ci drudzy stanowili niegdyś ponad 30 procent mieszkańców. I to właśnie tutejsza Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta została jedną ze 100 placówek w całym kraju, zakwalifikowanych do projektu edukacyjnego "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki". Zorganizowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, dedykowany jest uczniom klas IV–VI.
W zestawie przygotowanych w związku z nim materiałów jest między innymi gra "Miasteczko Malki". Jej tytułowa bohaterka, żydowska dziewczynka, staje się przewodniczką współczesnego 12-letniego Antka, który niespodziewanie przenosi się w przeszłość. Dzieci wspólnie zwiedzają miasteczko, poznają żydowskie tradycje, święta, kuchnię i życie codzienne. – Grając, można poszukiwać różnic i podobieństw obu kultur, jednocześnie ucząc się patrzenia z szacunkiem na drugiego człowieka, bez względu na jego pochodzenie – podkreśla szkolna koordynatorka projektu, nauczycielka historii Iwona Jędrzejczyk. Jeszcze w poprzednim roku szkolnym w placówce już odbyły się warsztaty dla uczniów klasy 5B oraz nauczycieli, poprowadzone przez edukatorkę z Muzeum POLIN Agnieszkę Kuś. – Młodzież wzięła udział w zabawie integracyjnej oraz została zapoznana z ogólną tematyką zajęć. Duże zainteresowanie wśród niej wzbudziły przedmioty związane z religią i kulturą żydowską, których mogli dotknąć. Z kolei podczas szkolenia dla nauczycieli nasza gościni wyjaśniała, jak efektywnie wykorzystać grę podczas zajęć – relacjonuje pani koordynator. (Fot. N. Dyck / Muzeum Historii Żydów Polskich, https://polin.pl/pl/muzeumwpudelku)
wk