Dojazd pociągiem z Tomaszowa do Centralnej Magistrali Kolejowej będzie szybszy. – Do końca roku składy pasażerskie będą jeździć na tym odcinku linii kolejowej nr 22 aż 120 km/h – mówi nam Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Czyli nawet trzy razy szybciej.
Modernizację przeszła cała trasa kolejowa pomiędzy Tomaszowem a Radomiem. Na terenie naszego powiatu (aż do CMK) linia nr 22 jest jednotorowa. Przez ostatnie lata była remontowana (doraźnie). Tak jak w 2011 r. po wykolejeniu się pociągu towarowego w Brzustowie, gdy zostały zerwane tory i podkłady. Wymagały naprawy na odcinku około trzech kilometrów. W kolejnych latach zmodernizowano przejazdy kolejowe na tej linii, m.in. w Tomaszowie i Ciebłowicach, jak również mosty (np. na Pilicy w naszym mieście). Zmodernizowano i zbudowano nowe przystanki w wielu miejscach na trasie Tomaszów–Radom, w tym na stacji w tomaszowskich Białobrzegach, gdzie infrastruktura była ciągle niszczona przez wandali.
W ostatnie wakacje prace na linii nr 22 spowodowały wstrzymanie na dwa tygodnie ruchu pociągów dalekobieżnych przez Tomaszów. – Naprawę główną przeszedł wtedy tor na czterech odcinkach pomiędzy Tomaszowem a Radzicami. Prace pozwoliły podnieść i ujednolić prędkość na poziomie 120 km/h na całym jednotorowym odcinku o łącznej długości ponad 25 km – wyjaśnia R. Wilgusiak. Wcześniej pociągi pasażerskie jeździły po nim maksymalnie 100 km/h, a w niektórych miejscach zaledwie 40 km/h.
Linia nr 22 stanowi ważny łącznik dla pociągów wjeżdżających i zjeżdżających z Centralnej Magistrali Kolejowej. Dzięki niej mamy szybkie połączenia z Tomaszowa m.in. do Krakowa. Ta trasa wykorzystywana jest również przez pociągi regionalne, jeżdżące z naszego miasta w kierunku Drzewicy i Radomia. Dla pasażerów tych ostatnich połączeń ważna jest nowa infrastruktura przystankowa. Ta została zbudowana w ostatnich miesiącach w Drzewicy, Przysusze, Wolanowie, Bielinach Opoczyńskich czy na innych stacjach już na terenie powiatu opoczyńskiego i w województwie mazowieckim. Zamontowane zostały nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy oraz energooszczędne LED-owe oświetlenie. Cała infrastruktura zostanie przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami.
W powiecie tomaszowskim takie prace nie były wykonywane. – Szkoda, bo nowa infrastruktura przydałaby się też w naszej miejscowości. Ostatnio trochę poprawili krawężniki, jest wiata, ale takich peronów, jak gdzie indziej, nie mamy. A przecież podróż koleją do Tomaszowa zajmuje zaledwie osiem minut i często z niej korzystamy – mówi nam jeden z mieszkańców Brzustowa.





Komentarze