rodzinkaTrudna sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, dotyczy każdej sfery naszego życia. Jedną z nich jest edukacja. W jaki sposób w najbliższym czasie będzie funkcjonowało zdalne nauczanie? Jak rodzice i uczniowie odnajdują się w obecnych realiach?

Nie każdy rodzic potrafi być nauczycielem

Na portalach społecznościowych pojawiają się komentarze rodziców zajmujących się dziećmi. Czasami całkowicie ze sobą sprzeczne. Jedni narzekają na nadmiar materiału, który dostają. Inni zaś wyrażają odmienną opinię. Ich zdaniem proces dydaktyczny może przebiegać  nieprawidłowo, ponieważ program nauczania realizowany jest zbyt wolno.
Spytaliśmy mieszkańców naszego miasta, w jaki sposób uczą się teraz ich dzieci. - Mój syn chodzi do 6 klasy. Praktycznie cały czas siedzi i odrabia lekcje. Nauczyciele przysyłają masę materiału. Dzisiaj dziecko mi się prawie popłakało. Wiadomo, że sytuacja jest nadzwyczajna, ale trzeba to jakoś usystematyzować. Dzieci nic z tej pseudonauki dobrego nie wyniosą - mówi pani Emilia, mieszkanka ul. Ujezdzkiej. - Jestem matką trójki dzieci i jednocześnie nauczycielką języka polskiego. Niestety nie wygląda to dobrze. Szkoły przesyłają ogrom materiału. Trzeba się zastanowić nad jedną rzeczą - czy w obecnej sytuacji rodzice z kilkorgiem dzieci każdemu z nich mają kupić komputer? Ilość zadań należy zdecydowanie ograniczyć. Zarówno rodzice, jak i dzieci mają tego serdecznie dość - twierdzi pani Joanna, mieszkanka ul. Granicznej.
Jedna z matek narzeka na brak materiału i zwraca uwagę na dezorganizację oświaty. - Dziś nie zostały zorganizowane e-lekcje. Moja córka, będąc w szkole średniej, w zeszłym tygodniu odebrała prace domowe zadane w sposób tradycyjny. Szkoła dziś (23 marca - przyp. red.)  wysłała e-mail o sposobie organizacji lekcji. W mojej ocenie, jako matki, takie podejście jest karygodne i pokazuje nieprzygotowanie szkoły do pracy zdalnej - mówi pani Karolina, mieszkanka ul. Topolowej.
Przyglądając się problemowi, z jakim mierzą się szkoły, rozmawialiśmy również z uczniami. - Nauczyciele utrzymują z nami kontakt drogą e-mailową. Codziennie dostajemy materiały do utrwalania oraz nabywania wiedzy, w celu dokończenia materiału klasy 4. Największym problemem jest brak jednej platformy do udostępniania materiałów oraz kontaktu z nauczycielami. Według mnie to kompletne lekceważenie maturzystów - twierdzi Michał, tegoroczny maturzysta.
 
Niektórzy nie narzekają
 
Zdarzają się oczywiście rodzice, którzy bez emocji podchodzą do tego, co dzieje się z edukacją w naszym mieście. Mało tego, doskonale radzą sobie z opieką nad dziećmi i pomagają im w nauce. - Przez pandemię koronawirusa każdy musiał zmierzyć się z nową rzeczywistością. My rodzice zostaliśmy zobligowani do uczenia naszych dzieci w domach. Wielu skarży się na nauczycieli, zarzucając im zadawanie zbyt dużej ilości materiału do przerobienia. Całe szczęście mnie to nie dotyczy - mówi Justyna Przytuła, mieszkanka gm. Ujazd. - Nauczyciele z ZS-P im. Obrońców Westerplatte w Ujeździe, gdzie uczą się moi synowie, spisują się na medal. W dzienniku elektronicznym otrzymujemy prace do wykonania w domu. W pierwszym tygodniu z reguły były to tematy powtórzeniowe, utrwalające wiedzę.
Pani Justyna podkreśla, że ma do dyspozycji strony edukacyjne, do których linki podsyłają nauczyciele, lub karty pracy do druku, które trafiają na adres e-mail. - Prace nie są trudne, często w formie zabawy. Wiadomo, że dzieciom czasami nie chce się uczyć, jednak ustalam określoną porę do nauki i tego się trzymamy. Pracujemy na bieżąco, żeby nie zrobić sobie zaległości. To dużo ułatwia, zwłaszcza kiedy ma się jeszcze półtoraroczną córkę, ona także potrzebuje uwagi - informuje matka trójki dzieci. Jej młodszy syn uczęszcza do drugiej klasy szkoły podstawowej, starszy do piątej. Pani Justyna twierdzi, że jest w stanie pomóc obu synom w nauce. - Rzecz jasna nie wszystko muszę potrafić, jednak w razie problemu nauczyciele są dla nas dostępni kilka godzin dziennie przez elektroniczny dziennik, e-mail lub telefonicznie. Wraz z rodzicami mamy grupy klasowe na messengerze i tam również możemy liczyć na swoje wsparcie i pomoc. Każdy chce, aby pandemia jak najszybciej się zakończyła, żebyśmy mogli wrócić do normalności, więc musimy się wspierać - zarówno nauczyciele rodziców, jak i rodzice nauczycieli. Oni też są rodzicami i tak jak my mają dzieci na głowie - mówi pani Justyna. Trudno się z taką postawą nie zgodzić.Kobieta jest wdzięczna nauczycielom za trud, jaki wkładają w swoją pracę w tym trudnym czasie. - Proszę nauczycieli z innych szkół o rozwagę w zadawaniu prac, a rodziców o wyrozumiałość. Trzymajmy się razem, a na pewno łatwiej będzie nam i naszym dzieciom przejść przez ten trudny czas - mówi.
 
Władze miasta reagują na obawy rodziców
 

 - W publicznych szkołach, dla których organem prowadzącym jest gmina miasto Tomaszów Mazowiecki, przede wszystkim obowiązuje realizacja zapisów rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. - informuje Iwona Sudak, dyrektorka Wydziału Edukacji Urzędu Miasta. - To główny wyznacznik zasad i sposobu realizowania prac z uczniami na odległość, również w formie e-learningu. Za organizację zdalnego nauczania odpowiada dyrektor szkoły, który zobowiązany jest do tego, aby powiadomić rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka. Nauczyciele mają również możliwość weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość. Priorytetem w tym zakresie są bezpieczeństwo uczniów i ich możliwości psychofizyczne - uzupełnia.

Dyrektor szkoły musi więc ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Ma też określić formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami.

Władze miasta stoją na stanowisku, że nauka prowadzona na odległość powinna być realizowana  w szczególności z wykorzystaniem materiałów rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwłaszcza bezpłatnej platformy z materiałami edukacyjnymi www.epodreczniki.pl czy www.gov.pl/web/zdalnelekcje), Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych oraz emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia, ale również materiałów udostępnionych przez nauczyciela.

W przypadku przedszkoli i uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu. - W naszych placówkach najczęściej wykorzystywana będzie platforma www.epodreczniki.pl - narzędzie informatyczne rekomendowane przez MEN, z bezpłatnymi zasobami edukacyjnymi. Wszystkie treści dostępne są przez przeglądarkę internetową i nie wymagają instalacji dodatkowego oprogramowania - tłumaczy I. Sudak.

Kolejną propozycją jest strona www.gov.pl/zdalnelekcje, na której można znaleźć propozycje dla uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. - To treści sprawdzone, zgodne z aktualną podstawą programową, które mogą być wykorzystane w trakcie zdalnego nauczania. Należy podkreślić, że e-learning w swojej definicji ma na celu wspomaganie procesu dydaktyki za pomocą komputerów osobistych, smartfonów, tabletów (m-learning) i Internetu - tłumaczy dyrektorka Wydziału Edukacji. Informuje, że takie narzędzia są już wykorzystywane w tomaszowskich placówkach, zwłaszcza od momentu, kiedy w szkołach zawieszono zajęcia.

I. Sudak stwierdza, że placówki oświaty w naszym mieście są przygotowane do nauczania zdalnego. - Pamiętajmy, że przeważająca liczba szkół dysponuje już dziennikami elektronicznymi, które oferują aplikacje mobilne dla uczniów, rodziców i nauczycieli, a także serwisami i platformami z e-bookami czy przeznaczonymi do zdalnego nauczania będącymi na wyposażeniu szkół (np. platforma e-learningowa Moodle, Khan Academy, wsipnet.pl, LearningApps, legimi.pl, squla.pl itp.).

W obecnej sytuacji szkoły testują i wprowadzają też możliwość korzystania z platform oferujących wideokonferencje, podejmując próby prowadzenia lekcji on-line. Zdaniem władz miasta w tych działaniach uzyskają również wsparcie merytoryczne i organizacyjne organu prowadzącego. - Nauka na odległość jest dziś koniecznością i stanowi dla wszystkich wyzwanie, a czas, w którym jesteśmy, wymaga od wszystkich pełnej mobilizacji i współpracy. Mamy sygnały, że nauczyciele miejskich szkół bardzo pozytywnie zareagowali na zmieniającą się wokół rzeczywistość i w tej trudnej sytuacji towarzyszą swoim uczniom oraz wspierają ich rodziców, a to w tej chwili najważniejsze - twierdzi I. Sudak.

Dyrektorka Wydziału Edukacji zwraca uwagę na pojawiające się wsparcie dla nauczycieli w postaci bezpłatnych warsztatów on-line przygotowujących do prowadzenia lekcji zdalnych. Jak wynika z informacji przekazanej nam przez władze miasta, m.in. firma Amazon we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji udostępniła wszystkim chętnym nauczycielom, edukatorom, bibliotekarzom oraz rodzicom bezpłatne warsztaty edukacyjne on-line, które przygotują ich do przeprowadzenia ze swoimi uczniami bądź dziećmi lekcji zdalnych w trakcie zawieszenia zajęć w szkołach. Uczestnicy warsztatów dowiadują się, jak prowadzić ciekawe i angażujące zajęcia dla najmłodszych, związane m.in. z technologią, inżynierią i matematyką, lekcje programowania dla dzieci z klas 1-3. Każdy webinar trwa 90 minut i przedstawia inne treści, pomysły i eksperymenty.

Dodaj komentarz
Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalendarz wydarzeń

Marzec 2020
N P W Ś C Pt S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Pogoda

Stan jakości powietrza według Airly
TOMASZÓW MAZOWIECKI

Giełda

Waluty