drzeWzdłuż linii kolejowej nr 53 prowadzącej z Tomaszowa do Spały wycięto tysiące drzew. - Gdy to zobaczyłem, byłem w szoku. Szybką kolej będą tam budować, czy co?! - pyta zdenerwowany spacerowicz.

- Wycinki były prowadzone zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym. Drzewa i krzewy nie mogą rosnąć w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru - odpowiadają przedstawiciele PKP PLK.


Po tej trasie kolejowej pociągi właściwie nie jeżdżą (tylko turystyczne, w wakacyjne weekendy). Jednak torowisko ma znaczenie państwowe (obronne). Musi być do dyspozycji wojska. Zadaniem zarządcy (PKP Polskich Linii Kolejowych) jest utrzymanie jego przejezdności. Dlatego systematycznie na bocznicy wiodącej do jednostki prowadzone są prace przy naprawie toru, wymianie podkładów i uzupełnianiu tłucznia.  

Gruntowany remont był zrobiony w 2011 r. Wtedy zmodernizowano też bocznicę prowadzącą do Spały. Rok później na Dożynki Prezydenckie przywrócono ruch pociągów turystycznych.

Wycięli 30-metrowy korytarz

W ostatnim tygodniu wzdłuż trasy kolejowej prowadzącej do Spały robiono wycinki. - Wycięli korytarz jak pod pendolino. Po co? Przecież pociągi tu prawie nie jeżdżą. Musieli od razu wycinać kilka tysięcy drzew?! - dziwi się rowerzysta jeżdżący w tych okolicach.

- Dla nas te wycinki spowodowały znaczy ubytek drzewostanu. Nie podejmowaliśmy decyzji w tej sprawie. Zarządca infrastruktury kolejowej działał na podstawie odgórnych zarządzeń, powołując się na przepisy związane z transportem kolejowym - wyjaśnia Piotr Szałas, zastępca nadleśniczego w Nadleśnictwie Spała.

Obecnie obowiązująca ustawa o transporcie kolejowym określa, że drzewa i krzewy mogą rosnąć w odległości nie mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru. Regulacje w tym zakresie wprowadzono już w czasach międzywojennych, w 1934 r.

Trwają prace legislacyjne, które mają zmniejszyć pas ochronny do 6 m. Tymczasem wycinki zieleni przy torach kolejowych prowadzone są też w innym miejscach w Polsce. Tam mieszkańcy również protestują. W ub.r. Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się nawet do PKP PLK o wstrzymanie takich wycinek, jeśli bezpośrednio nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu kolejowego. Jednak zarządca infrastruktury podjął inną decyzję.  Możliwe było też odstępstwo od tych przepisów. Wystarczyło porozumienie z powiatem i zgoda miejscowego starosty. Jednak nie skorzystano z takiej możliwości.

Odnowili przystanek

W ramach prac prowadzonych na linii nr 53 poprawiono też nieco infrastrukturę przystanku w Spale, który został zbudowany w 1935 r. na zlot harcerstwa. - Odmalowali, poprawili dach, oznakowanie. Dobre i to, ale nieco inaczej sobie to wyobrażaliśmy. Proponowaliśmy, żeby zrobili coś na wzór stacyjki retro, takiej jak w Skansenie Rzeki Pilicy. Przygotowujemy już wniosek o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Latem znowu chcemy organizować kolejowe wycieczki z Łodzi (przez Tomaszów) do Spały - zapowiada Bogdan Kącki, wójt gminy Inowłódz.

Dodaj komentarz
Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2020
N P W Ś C Pt S
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Pogoda

Stan jakości powietrza według Airly
TOMASZÓW MAZOWIECKI

Giełda

Waluty