sil mWielu osobom jesienna aura kojarzy się z szarugą, deszczem i krótszymi dniami. Rezygnację z uprawiania sportu usprawiedliwiamy spadkiem temperatury, mniejszą ilością słońca czy melancholijnym nastrojem. Wszystkie te powody są jednak nieistotne w porównaniu z konsekwencjami braku aktywności fizycznej. Dlaczego nie warto rezygnować z ruchu jesienią? Jaki sport uprawiać w chłodne dni?

Jesienią warto postawić głównie na sporty, które można trenować w domowym zaciszu. Świetną propozycją będą ćwiczenia rozciągające z elementami jogi. Można jednak poszukać odpowiedników swoich ulubionych zajęć. Na przykład tradycyjny rower zamienić na rower stacjonarny. Buty do biegania przydadzą się nam na przykład na bieżni. Wszystkie sprzęty do ćwiczeń znajdziemy w miejscu, które łączy fanów zdrowego stylu życia. Gdzie? Oczywiście na siłowni!

 

Jak wygląda sytuacja jesienią na tomaszowskich siłowniach? 

- Najczęściej przychodzą do mnie osoby, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów czy zredukować tkankę tłuszczową. Drugą grupą, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, są osoby, które chcą zwalczyć bóle kręgosłupa lub kolan. Mam również grupę, która za swój cel stawia sobie zwiększenie aktywności fizycznej. Warto dodać, że 80% osób, które są pod moją opieką trenerską, prowadzi siedzący tryb życia, co oczywiście nie ułatwia im osiągnięcia swoich celów - mówi Marcin Krawul, trener w jednej z tomaszowskich siłowni. - Większość moich podopiecznych to osoby między 40. a 50. rokiem życia. Jednak jakbym miał podać przedział wiekowy osób, które najczęściej spotykam na siłowni, byłaby to grupa w przedziale 20-30 lat. Większość kobiet korzysta z zajęć fitness, takich jak: płaski brzuch, brazylijskie pośladki czy fat killer, czyli rodzaj treningu o wysokiej intensywności, podczas którego dochodzi do kształtowania sylwetki, redukcji tkanki tłuszczowej i zwiększenia wydolności organizmu. Mężczyźni wybierają zaś ćwiczenia siłowe, które w zależności od ich preferencji mogą pomóc w utracie wagi, zwiększeniu masy mięśniowej, wytrzymałości czy sprawności fizycznej - dodaje.

Trener przypomina, że nadwaga i otyłość są jednymi z czynników zwiększających ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych. Dlatego zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym nie powinniśmy odpuszczać aktywności fizycznej. Zdrowy styl życia powinien być priorytetem nie tylko dla osób z otyłością. Niezależnie od masy ciała poprawia on stan zdrowia i długofalowo chroni przed rozwojem określonych chorób. W aktywnym stylu życia chodzi przede wszystkim o regularność. Odpowiednia dawka to pięć razy w tygodniu po 30 minut lub trzy razy po 50 minut. 150 minut treningu tygodniowo rekomenduje m.in. amerykańskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób. Taki czas trwania ćwiczeń redukuje w znacznym stopniu ryzyko zachorowalności na przykład na choroby układu krążenia.

- Cieszy mnie fakt, że mimo iż mamy połowę października, to na ścieżkach rowerowych można spotkać rowerzystów. Na drogach nadal widzimy biegaczy, a siłownie zewnętrzne nie świecą pustkami. Jest to widok, który naprawdę cieszy moje oko i oznacza tylko jedno - ludzie zaczynają poważnie myśleć o swoim zdrowiu - mówi z uśmiechem trener Marcin. - Niestety, mimo wszystko wiele osób skarży się na bóle stawów.

Stosowanie leków przeciwbólowych jest jednym z dwóch (obok aktywności fizycznej) podstawowych elementów przeciwdziałania dolegliwościom związanym z chorobą zwyrodnieniową stawów. Każda osoba i sytuacja jest inna. W związku z tym ćwiczenia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb. Na przykład, jeśli całymi dniami siedzisz przed komputerem i skarżysz się na ból karku lub pleców z powodu złej postawy, do stałego planu dnia możesz włączyć ćwiczenia rozciągające, ponieważ pomogą one w zachowaniu większej ruchomości. Jeśli chodzenie lub bieganie powoduje ból, możesz spróbować pływania lub zacząć uprawiać jogę -  nie obciążają one zbytnio bolących stawów.

- Badania kliniczne i epidemiologiczne wyraźnie wskazują, że osoby regularnie uprawiające sport rzadziej zapadają na infekcje górnych dróg oddechowych. Istnieją także badania sugerujące, że regularna aktywność fizyczna jest związana ze spadkiem śmiertelności oraz zapadalności na grypę i zapalenie płuc. U osób szczepionych na grypę i ćwiczących regularnie ochronny poziom przeciwciał utrzymuje się dłużej - podkreśla kardiolog sportowy dr hab. Łukasz Małek, ekspert kampanii "Ćwicz odporność". Czy to nie jest wystarczająca odpowiedź, na pytanie, dlaczego nie warto rezygnować ze sportu jesienią?

Nikola Stępień

Pin It
Dodaj komentarz
Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.

Pogoda

Stan jakości powietrza według Airly
TOMASZÓW MAZOWIECKI

Giełda

Waluty